گزارش سمینار تخصصی ” بررسی حادثه فوکوشیما و درس های آموخته شده”

درآستانه سیزدهمین سالگرد حادثه هسته ای فوکوشیما در ژاپن، انجمن حفاظت در برابر اشعه ایرانیان تصمیم به برگزاری سمیناری با موضوع فوق نمود و با طرح موضوع در مرکز نظام ایمنی هسته ای کشور، دانشگاه شریف و حمایت دو شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه نیروگاه های اتمی و تولید مواد اولیه وسوخت هسته ای کارگروه های علمی، اجرائی و اطلاع‌رسانی در برنامه ریزی این سمینار تشکیل گردید.

مطالب سمینار در طی جلسات متعدد توسط کارگروه علمی سمینار انتخاب و با دعوت از اساتیدی از “انجمن حفاظت در برابر اشعه ایرانیان”، “مرکز نظام ایمنی هسته‌ای”، “پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای”، “دانشگاه شریف”، “شرکت‌ تولید و توسعه نیروگاه‌ها”، ” شرکت تولید مواد اولیه و سوخت هسته ای” و “پروفسور هیروکو یوشیدا از دانشگاه توهوکو ژاپن” تهیه شد.

کارگروه اطلاع رسانی سمینار ضمن اقدام به درج پوستر سمینار در سایت انجمن و شبکه های مجازی، به صورت ابتکاری، مسابقات مجازی را نیز طراحی نموده و در این ارتباط، کارگروه علمی سوالات مسابقه سمینار را در دو بخش تهیه نمودند: الف) مسابقه مخصوص ثبت نام کنندگان در سایت انجمن از مطالب موجود در سایت انجمن؛  ب) مسابقه جهت شرکت کنندگان حضوری و آنلاین سمینار (مسابقه از مطالب ارائه شده در سمینار)، افراد علاقه مند به شرکت در مسابقه در این دو بخش، با مراجعه به سایت انجمن به سوالات طرح شده پاسخ دادند و از بین افرادی که بیشترین پاسخ درست را داده اند، به بیست نفر منتخب مسابقات، بازدید علمی از نیروگاه اتمی بوشهر با پذیرش کلیه هزینه های سفر توسط شرکت تولید و توسعه نیروگاه ها در نظر گرفته شده است.

این سمینار با حضور ۲۰۰ نفر به صورت حضوری و ۷۰ نفر مجازی و برخط در ۱۵ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ با ارائه ده مقاله در صبح و بعد از ظهر در دانشکده مهندسی انرژی دانشگاه شریف برگزار گردید.

در کنار اساتید کشور، خانم پروفسور هیروکو یوشیدا از دانشگاه توهوکو ژاپن به صورت مجازی مقاله خود را در زمینه اثرات محیطی حادثه و آخرین وضعیت نیروگاه های آسیب دیده ارائه دادند.

چکیده مقالات ارائه شده متعاقبا در سایت انجمن قرار خواهد گرفت و همچنین چاپ خواهد شد.

برگزاری سمینار فرصتی فراهم نمود تا شرکت تولید و توسعه نیروگاه‌های اتمی، نمایشگاهی اختصاصی از دستاوردهای ده ساله بهره برداری ایمن از نیروگاه اتمی بوشهر را ارائه کرده و کارشناسان به پرسش های شرکت کنندگان پاسخ دهند.