ویرایش هفت کتاب فیزیک پزشکی هسته‏ ای

ویرایش هفت کتاب فیزیک پزشکی هسته‏ ای ، تألیف رامش چاندرا، مجددا توسط دکتر فتح اله بوذرجمهری ترجمه و  در ۲۳۶ ص به قیمت ۱۶۸۰۰ تومان توسط انتشارات آثار سبحان در مرداد ماه سال جاری منتشر شده است.  
دفتر انتشارات آثار سبحان، تهران خ انقلاب، نرسیده به خ ۱۲ فروردین، تلفن ۶۶۹۷۱۱۱۲، ۶۶۹۷۱۰۴۰

فهرست مطالب

 

 

مقدمه‌ي مولف
هدف و مخاطب ویرایش جدید کتاب و موضوعات مربوطه، مشابه ویرایش های قبلی ثابت باقی مانده است، کتاب در این ویرایش با تغییرات جزئی ارئه شده است.  
مخاطبان اصلي اين كتاب دستياران پزشكي‌هسته‌اي، راديولوژي و علاقمندان اطلاعات پزشکی هسته ای در حوزه ی کاردیولوژی هستند. همچنين فناوران پزشكي‌هسته‌اي كتاب را براي پيشرفت در اين زمينه مفيد خواهند یافت.
سعي كرده‌ام به‌روشي ساده و مختصر نه‌تنها جزئيات اساسي بلكه بسياري از مسائل و مثال‌هاي روزمره ی پزشكي‌هسته‌اي را بنويسم. اصول اساسي و مفاهيم مربوطه شرح داده شده است. معادلات رياضي يا در مواردي مشتقات آن ها فقط وقتي احساس شده اضافه شدنشان به خواننده كمك مي‌كند و براي بسط صحيح موضوع لازم است، مطرح شده است. با اين‌حال، خواننده آگاه است، اين يك كتاب مقدماتي فيزيك نيست، بنابراين، مؤلف فرض نموده با مفاهيم اوليه فيزيك نظير يكاها، انرژي، نيرو، الكتريسيته و نور آشنايي داريد.”
پس از انتشار ویرایش ششم، یک آشکارساز جدید، CZT ، جایگزین آشکارساز NaI(Tl) شد که تقریباً از ۶۰ سال پیش دارای موقعیت اصلی در پزشکی هسته ای بوده است. بنابراین، برای انعکاس این موضوع بعضی تغییرات عمده و تعدادی تغییرات جزئی در فصل های ۸ ، ۱۰، ۱۱ و ۱۴  داده شده است. ۵ تصویر جدید اضافه شده و تمام شکل های قدیمی برای یکنواخت سازی دوباره ترسیم شده اند. فصل ۱۵ دوباره مرتب و جدول دز مؤثر در پزشکی هسته ای به آن اضافه شده است. در اکثر فصل های دیگر تغییرات جزئی ایجاد شده، بعضی مطالب اضافه یا حذف شده است. چون از مسایل پایان هر فصل بازخورد خوبی داشتیم، تعداد آن ها بیشتر شده است.
دوباره از تمام خوانندگان و معلمانی که پیشنهادها و خطاهای احتمالی نگارش را نوشته و ای-میل کنند سپاسگزاری می کنم. از مارتا هلمرز برای کار سخت آماده سازی شکل ها دوباره تشکر می کنم. در نهایت از ناشر و کارمندانش برای کمک و همکاری برای به ثمر رسیدن تلاش هایم قدردانی می کنم.

رامش چاندرا
نيويورك، نیویورک

مقدمه ی مترجم

به نام ایزد یکتا

با توجه به کمبود منابع فارسی در زمینه ی مباحث فیزیک پزشکی هسته ای و استقبال دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای فیزیک پزشکی از ترجمه ی ویرایش پنجم کتاب و انتخاب این کتاب در فهرست منابع آزمون دکترای فیزیک پزشکی بران شدم در آغاز دوره ی بازنشستگی ویرایش هفتم کتاب را که تغییرات نسبتاً مهمی یافته، مجددا ترجمه و در اختیار علاقمندان قرار دهم. ویرایش هفتم کتاب که در ۲۰۱۳ منتشر گردیده از تغییراتی نظیر ارائه ی پیشنهادهای جدید ICRP 103 بهره‌مند است.  با توجه به ورود سیستم های تصویربرداری جدید نظیر PET-CT، SPECT-CT و یا آشکارسازهای جدید CZT مطالب ویرایش هفتم تغییراتی یافته است که برای جلب اعتماد خوانندگان ضروری و دلیل اصلی ترجمه این ویرایش بوده است. در نهایت، مترجم امیدوار است انتشار کتاب پاسخگوی نیازهای علمی دانشجویان مرتبط نظیر کارشناسان ارشد و دکترای فیزیک پزشکی، رزیدنت های پزشکی هسته ای و رادیولوژی و کاربران پزشکی هسته ای باشد. در خاتمه از خوانندگان محترم که با ارائه ی نقطه نظرات خود اشتباهات احتمالی ترجمه را متذکر می شوند سپاسگزاری می گردد.

فتح الله بوذرجمهری
f.bouzarj@yahoo.com