برگزاری پنجمین کنفرانس ملی ایمنی و سنجش پرتوهای یونساز و غیر یونساز

پنجمین کنفرانس ملی پرتوهای یونساز و غیر یونساز در تاریخ ۲۶ مهر ماه، با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مدیر کل دفتر نظارت بر سرویس های رادیویی سازمان مزبور، و مدیر کل دفتر حفاظت در برابر اشعه و جمعی از اندیشمندان و محققان در دانشگاه کاشان برگزار شد. این کنفرانس توسط انجمن حفاظت در برابر اشعه ایرانیان و با همکاری دانشگاه کاشان و حمایت معنوی سازمان انرژی اتمی ایران، پژوهشگاه علوم و فنون هسته‏ای و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برگزار گردید.

پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران، آقای دکتر مصطفی زاهدی‏فر دبیر برگزاری این کنفرانس با عرض خیر مقدم به حاضران در کنفرانس، در مورد اهداف برگزاری کنفرانس توضیحاتی ارائه کرد. ایشان اعلام کرد حدود ۱۸۰ مقاله علمی به دبیرخانه کنفرانس رسیده که پس از داوری ۹۰ مقاله به صورت پوستر و ۱۸ مقاله هم به صورت شفاهی پذیرفته شده‏است.

در ادامه رئیس انجمن حفاظت در برابر اشعه ایران، آقای دکتر حسینی‏ پناه ضمن تقدیر و سپاسگزاری از برگزارکنندگان پنجمین کنفرانس سنجش و ایمنی پرتو در دانشگاه کاشان، هدف از برگزاری این کنفرانس را در راستای افزایش سطح آگاهی جامعه و ارتباط علمی بین دانشجویان و اساتید و صنعت ذکر کرد و اظهار امیدواری کرد برگزاری این کنفرانس زمینه آگاهی و آشنایی دانشجویان و استادان را با فناوری های جدید در رابطه با پرتوهای یون ساز و غیر یون ساز فراهم کند. وی ارتقاء فرهنگ ایمنی را یکی از وظایف انجمن عنوان کرد و هدف دیگر از برگزاری این همایش را اطمینان بخشی به مردم و مسئولان در زمینه رعایت قانون حفاظت در برابر اشعه است بیان کرد .

دکتر عباس زراعت، رئیس دانشگاه کاشان هم با ارائه گزارشی از معرفی و افتخارات کسب شده این دانشگاه، علوم بین رشته‏ای در دانشگاه ها را مورد تاکید قرار داد و گفت برگزاری این کنفرانس ها با این موضوعات مهم تاثیر بسزایی در راستای حل مشکلات جامعه دارد. وی حفظ حقوق شهروندی را لازم دانست و افزود اصل ۵۰ قانون اساسی، محیط زیست سالم و هوای پاک سالم را به عنوان یک حق اساسی و بنیادی برای مردم پیش بینی کرده است. وی با بیان اینکه مردم حق دارند تا از جسم و روان سالم برخوردار باشند و به مقررات اشعه و پرتوها آگاهی داشته باشند خاطر نشان کرد: اهداف برگزاری این کنفرانس تبادل تجربیات و ارائه راهکارهای علمی و آگاهی دادن به مردم برای چگونگی استفاده از این پرتوها و حفاظت از محیط زیست است.

مهندس حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، دیگر سخنران محترم جلسه افتتاحیه، به بیش از ۹۰ میلیون سیم کارت فعال در کشور اشاره کرد و افزود ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور بالای ۱۱۰ درصد و نسبت به میانگین جهانی بالاتر است. وی خاطر نشان کرد بیش از ۷۰ میلیون مشترک باند پهن تلفن همراه هم در کشور وجود دارد که در همه شهرهای کشور نسل سه و نسل چهار تلفن همراه وجود دارد که توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی، خدمات ارائه می شود. بر اساس اظهارات معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم اکنون نیز ۷۰ هزار کیلومتر از جاده های اصلی و فرعی و ریلی کشور از پوشش آنتن دهی تلفن همراه برخوردار هستند. معاون محترم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت با توجه به این سطح از فناوری رادیویی مورد استفاده در کشور، سطح تشعشعات رادیویی و مایکروویو در شهرهای کشور بصورت مرتب پایش می شود.

آقای مهندس خاکسار، مدیر کل دفتر نظارت بر سرویس های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در مورد سیستم‏های پایش بر خط امواج رادیویی و مایکروویو که هم اکنون در شهرهای تهران و اصفهان نصب شده است و نتایج آن در دسترس همگان قرار دارد توضیحاتی ارائه کرد و افزود سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نصب این سیستم‏ها در سایر شهرهای کشور را در برنامه آینده خود قرار داده‏است و بر تلاش آن سازمان در رعایت استانداردهای ملی و جهانی مرتبط با تشعشعات رادیویی تاکید نمود.

آقای مهندس عباس رحیمی خوشمکانی، مدیر کل دفتر حفاظت در برابر اشعه سازمان انرژی اتمی ایران، با بر شمردن نگرانی‏های موجود، بر اهمیت رعایت قانون و مقررات حفاظت در برابر اشعه در کشور، در راستای حفاظت از مردم، کارکنان، محیط زیست و نسل‏های آینده در برابر اثرات پرتوهای یونساز و غیر یونساز تاکید کرد. ایشان همچنین رعایت استاندارد‏های حدود پرتوگیری و نیز کاهش سطح تشعشعات در محیط‏های مسکونی و شغلی تا جایی که شدنی است را بسیار مهم و ضروری شمرد.

در ادمه، سخنرانان کلیدی سخنرانی‏هایی در زمینه پرتوهای یونساز و غیر یونساز ارائه کردند و سپس سخنرانی‏های مربوط به مقالات علمی پذیرفته شده به صورت شفاهی در سه سالن جداگانه برگزار شد. مقالات پذیرفته شده به صورت پوستر در سالن دیگری به نمایش گذاشته شد.

در حاشیه این کنفرانس، با حضور جمعی از شرکت کنندگان، روی پشت بام محل برگزاری کنفرانس، تشعشعات سه ایستگاه تلفن همراه(BTS) اطراف، توسط کارشناسان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اندازه‏گیری شد و نتیجه به سمع و نظر حاضران رسید.

جهت مشاهده اخبار کنفرانس لطفا به آدرس https://kashanu.ac.ir/fa مراجعه نمایید.